Anton Korlaar

Projectmanager stationsprojecten ProRail

“Ik heb een lange historie met de Tilburgse Spoorzone: tijdens mijn studie werktuigbouwkunde bezocht ik de imposante Locomotiefhal die toen nog volop in bedrijf was. Daar is de kiem gelegd voor mijn fascinatie voor dit gebied”.

“Ik ben projectmanager sinds de ondertekening van de overeenkomst door Gemeente Tilburg, ProRail en NS in 2013. Bij de start van de realisatie ontving ik een bijzonder kleinood: mijn sleutel van de toegangsdeur in de oude reizigerstunnel. Daarmee kon ik de ‘verboden stad’ betreden, zo werd de spoorwegwerkplaats door de medewerkers genoemd. 

Al in 2012 is vastgelegd dat we de Stations Passage en de WillemII Passage in 6 dagen zouden plaatsen gedurende de herfstvakantie van 18 t/m 24 oktober 2014. Deze deadline was ‘in beton gegoten’, zodat ook aannemers, vervoerders en reizigers hierop konden rekenen, de belangen zijn immers enorm. 

Gaandeweg, naarmate de datum steeds dichterbij kwam, nam natuurlijk de spanning toe. Daar heb ik weleens wakker van gelegen: ‘Gaat het ding wel van z’n plaats komen?’ Want de stationstunnel is een kolos van 6,6 miljoen kilo. We hebben 24/7 met man en macht gewerkt. Over een afstand van 55 meter is de stationstunnel uiteindelijk minder dan 2 cm gezakt. Dat is een fantastisch resultaat.

We hadden tribunes geplaatst zodat het publiek de werkzaamheden kon volgen. De belangstelling was massaal, tot in de late uurtjes kwamen mensen kijken.

Het is een uniek project in een monumentaal pand. Dat stelt bijzondere eisen, en vraagt om improvisatie tijdens de werkzaamheden. Ik ben trots dat we deze klus hebben geklaard”.

Terug naar verhalen